søndag den 22. juli 2012

Realistisk formidling af virtuelle lydkilder

Siden de første systemer til lagring og reproduktion af lyd blev opfundet i anden halvdel af 1800-tallet, er vi blevet stadig bedre til at gengive lydlige fænomener på en mere og mere naturtro måde. Med avancerede mikrofoner, digital lagring og sofistikerede højttalere med mere kan vi i dag gengive den nær eksakte klang af et hvilket som helst lydfænomen. Og dog er det stadig vanskeligt for os realistisk at gengive et lydbilledes spatiale karakter – oplevelsen af de enkelte lydkilders specifikke position og lydens udfoldelse i rummet.

I forbindelse med mit speciale udviklede jeg et system, der sigter mod en realistisk rumlig formidling af (virtuelle) lydkilder i hovedtelefoner. Systemet bygger på dynamisk binaural syntese og head tracking, og ikke mindst på de erfaringer, andre har gjort sig i forbindelse med udviklingen af lignende systemer.
Videoen herunder er et forsøg på at præsentere systemet og dets funktionalitet.


Systemet er grundlæggende udviklet i Max (produceret af Cycling '74) og for at andre muligvis også kunne få glæde af systemet / arbejde videre på det, har jeg lagt det meste af systemets grundfunktionalitet op som et frit tilgængeligt tool på Cycling '74's hjemmeside.

Herunder finder du min speciale-rapport.
Speciale-rapporten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar